Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

rady, tipy, zkušenosti
Odpovědět
Jakub
Příspěvky: 68
Registrován: úte 11. led 2011 9:13:10

Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Jakub » sob 05. úno 2011 22:53:14

Jedna z teorií příčiny TS je nestabilita dopaminu v mozku. Mezi celosvětově populární stabilizátory dopaminu v mozku patří medikament Abilify s aktivní ingrediencí Aripiprazole. Aripiprazole příčinu nestability neléčí, ale aktivitu dopaminu stabilizuje. Toto vlákno jsem založil jako sběrnu informací kolem stabilizace dopaminu a chování Aripiprazole.

Aripiprazole patří mezi atypická antipsychotika. Podle předběžného pohledu do obce uživatelů je oblíben především z následujícího důvodu: působí pozitivně současně na tiky i spřízněné poruchy (ADHD, OCD). Zároveň vás neutlumuje.

Přehledný článek o Aripiprazole, který vysvětluje jak funguje a jaká jsou jeho omezení, je na následujícím odkazu:
http://www.netdoctor.co.uk/medicines/100005084.html

Jakub
Příspěvky: 68
Registrován: úte 11. led 2011 9:13:10

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Jakub » ned 06. úno 2011 10:52:40

Následující link rozebírá celou rodinu ingrediencí nazývaných „Mood Stabilisers“ (stabilizátory nálady), mezi které patří též Aripiprazol. Popisuje též na co musíme dát pozor při užívání té které ingredience.
http://www.netdoctor.co.uk/diseases/fac ... 003790.htm

Jakub
Příspěvky: 68
Registrován: úte 11. led 2011 9:13:10

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Jakub » ned 06. úno 2011 11:46:55

Přehledný článek, který pojednává o soustavě - tiky , ADHD, ADD a OCD - v souvislosti s Dopaminem a některými jeho stabilizátory. Tento článek též přirozeně mluví o TS jako o soustavě poruch způsobených disbalancí Dopaminu, při níž jsou tiky jsou jedním z možných průvodních projevů.
http://www.amenclinics.com/brain-scienc ... ia-system/

Jakub
Příspěvky: 68
Registrován: úte 11. led 2011 9:13:10

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Jakub » pon 07. úno 2011 14:33:05

Tento článek vysvětluje, jakým mechanismem osekává atypické antipsychotikum, především Aripiprazole, horní i dolní výkyvy Dopaminu – čili stabilizuje. Trochu starší, ale výstižný článek:
http://www.itascapsych.com/articles/article21.html

Jakub
Příspěvky: 68
Registrován: úte 11. led 2011 9:13:10

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Jakub » úte 08. úno 2011 23:40:01

Na francouzském TS portálu jsem našel vlákno, kde rodiče sdělují zkušenosti s ABIFILY. Nic moc …
http://www.france-tourette.org/forum/vi ... 45ce1c4486

Pavlína Radová
Příspěvky: 164
Registrován: sob 06. lis 2010 22:50:03

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Pavlína Radová » stř 09. úno 2011 19:49:15

Jakube, pane JJ,
tedy Vy máte ale záběr. Já tak dobře anglicky neumím, překladač to dost překrucuje. Pochopila jsem dobře, že hladina dopaminu má vliv na úzkostné stavy - to měli mí dva synové. Jestli ale dobře chápu, tak nesprávná hladina dopaminu může znamenat i zvýšenou, řekla bych neúměrnou motivaci. Tak trochu manické chování?
Magne B6 jsme dlouihodobě jedli, zinek taky a rybí tuk taky. Nikdy však současně. Je pravda, že když se podívám do mojí rodiny, ze které by TS nemělo pocházet, najdu tam moji chorobně uklízecí maminku s opakovanou až obsendantní kontrolou uzávěrů plynu, vody. To samé dělá synovec. Asi se to sešlo z více stran.
Jsem stále moc zvědavá na ty dlahy.
P.S. Mám teď jiné starosti. Šimon si v pátek na snowboardu natrhnul slezinu. Leží v nemocnici ve Vrchlabí, já vše překopala, abych zůstala na horách. Vypadá to dobře po počáteční hrůze. Prý je to nejméně na 6 týdnů. Tak uvidíme.

Jakub
Příspěvky: 68
Registrován: úte 11. led 2011 9:13:10

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Jakub » čtv 10. úno 2011 19:18:48

Paní Pavlíno, s tím dopaminem to bude asi jak píšete. Proto též lék Alibify (Aripiprazole) se uvádí jako lék na bipolární, tj. manio – depresvní poruchy. Tedy krotí vysoký dopamin (manie – hodně energie) a nízký dopamin (deprese – málo energie). Příkládám link, kde je podrobný popis Alibify:

http://www.rxlist.com/abilify-drug.htm

S použitím na tiky se přišlo dodatečně (viz výše uvedený link nemá o tikách -TS ani zmínku). Samozřejmě je možné, že dopamin kmitá mezi středem a maximem, nebo mezi středem a minimem. Proto někdy není ani známka agresivity (a výbušné energie), jindy není ani známka útlumu. Tiky v důsledku kmitů dopaminu mohou být v obou případech.

Vyrovnání hladiny dopaminu znamená též minimalizaci tiků.

Někde výše jsem citoval článek o mechanismu, kterým Alibify tlačí vysoký dopamin dolů a nízký dopamin nahoru. Osekávání kmitů je půvabem tohoto medikamentu, proto se mu říká "atypický". Např. Tiapra myslím pouze tlačí dolů, čili oblbuje.

Jakub
Příspěvky: 68
Registrován: úte 11. led 2011 9:13:10

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Jakub » čtv 10. úno 2011 23:41:18

Kopie z jiné části fóra, aby byla Abilify pohromadě:

S tou Abilify je asi potřeba velmi opatrně. Samozřejmě, když jsou velké potíže, tak se po ní musí sáhnout. Při menších tikách bych byl opatrný. Rozhodně bych nejprve prošel tříměsíční program s EYE Q http://www.eyeq.cz/eye-q.html . Mé dceři to dělá dobře už po týdnu (když jsem vedle toho snížil nároky na učení a zvýšil zájmy, které má ráda, tak jsme skoro „normální“). Jako na první volbu bych tedy (pokud možno) šel směrem na:
- EYE Q ,
- hodně sportu,
- hodně zájmů
- a trochu individualizovaný vzdělávací program.

Jak Abilify působí na děti a mládež nikdo neví, prospívat jim to rozhodně nebude. Nyní je Abilify oficielně povolen pro adolescenty od 13 do 17. Pro děti pod třináct se „to studuje“ viz např.
http://bipolar.about.com/od/abilify/a/meds_abilify.htm
http://www.rxlist.com/abilify-drug.htm

Ale lékaři ve světě to evidentně předepisují i dětem (zřejmě v těžších případech, kdy výsledky převáži riziko).

Stav se obvykle výrazně zlepší, ale jsou tam i vedlejší účinky, především:
- velká chuť k jídlu a tloustnutí (na to si stěžují všichni)
- občasná malátnost
- sklon k sebevražednosti (ale to se týká snad hlavně maniodepresivních, pro něž je lék primárně určen).
- žízeň (a běhání na záchod v noci a vůbec zhoršení spánku)
- dlouhá doba, než se ten nový režim doladí co do dávky, doplňků atd.
- relativně těžký náběh (musí se to hlídat)

Zkušenost 9-tileté s Abilify
http://www.associatedcontent.com/articl ... ecial.html

Zkušenost rodičů z francouzského TS portálu, kterou můžeme shrnout, že je to trochu „něco za něco“ a hlavně se to musí doladit doplňkovými léky:
http://www.france-tourette.org/forum/vi ... 45ce1c4486

konec kopie

Soňa
Příspěvky: 85
Registrován: čtv 11. lis 2010 19:41:25

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Soňa » pát 11. úno 2011 9:20:27

Dobrý den,
tak já jsem zase četla zkušenosti rodičů s doplňkem stravy Eye q a ty moc pozitivní nejsou. V podstatě ani negativní - nejsou prý totiž žádné účinky vidět.
Je fajn, že se pane Jakube takhle zajímáte a vyhledáváte různé zkušenosti s Abilify. Jenže mé jazykové vybavení není téměř žádné, takže já jen čerpám z Vašich souhrnů informací.
Je jasné že žádné léky tohoto spektra nejsou pro děti úplně ideální, ale můj názor je ten, že pokud má dítě tiky silné, trpí kvůli nim posměchem okolí, dokonce z nich cítí fyzickou bolest, je nutné léčbu zahájit. Nemluvím o nějakém pomrkávání, či stáčení očí nebo občasném frknutí. Kdyby můj syn měl pouze takové tiky, skákala bych radostí.
My jsme léky vyzkoušeli všechny - krom Abilify a nikdy mu nepomohly. Takže doufám, že psychiatrička, ke které půjdeme, je znalá a snad nám k tomu něco řekne.

Uživatelský avatar
Lda
Administrátor
Příspěvky: 87
Registrován: sob 28. srp 2010 12:02:55
Kontaktovat uživatele:

Re: Aripiprazole (Abilify) a jiné stabilizátory dopaminu

Příspěvek od Lda » pát 11. úno 2011 9:28:20

Jenom dodatek,

Eye Q je velmi drahe lecivo, ale stale je to jenom doplnek stravy. Jedna se zejmena o aminokyseliny z rybiho tuku, ktere pusobi blahodarne na nervovou soustavu. Tento lek je drahy podle me prave proto, ze lide nejsou schopni extrahova takove mnozstvi z normalni potravy ci neustaleho jezeni ryb.
Samozrejme je tam i halda dalsich latek.

Ale musim rict, ze me osobne delalo problem soustredit se na text a na jeho cteni. Po 10 dnech se mi tento problem zlepsil. Ted jsem to vysadil, protoze to nemaji v zadne lekarne tak jsem musel objednat pres internet (lekarna.cz) a az to prijde tak dam vedet, jestli se mi moje "soustredeni" ve cteni zase zlepsilo.
Jak jsem jiz predtim rikal eye q nelze brat jako monolecbu. Jedna se pouze o doplnek. :)
Ladislav Vydra - administrátor webu
www.ladislavvydra.com

Odpovědět